Webwinkel Bol.com is met afstand de grootste webwinkel van Nederland. Dat blijkt uit een enquête uitgevoerd door EFMI Business School onder consumenten.
Bol.com is met afstand de grootste webwinkel van Nederland, zo blijkt uit het rapport Consumententrends van EFMI Business School. Op grote afstand volgt Wehkamp. Consumenten gaan ook veel vaker naar Bol.com dan naar andere online winkels; 30 procent koopt vaker dan vier keer per jaar bij Bol.
De enige echte bedreiging voor de marktpositie van Bol.com lijkt Amazon. Slechts 9 procent heeft daar afgelopen jaar een aankoop gedaan, maar dat is gegeven het feit dat er nog geen Nederlandse website is, behoorlijk hoog. Mocht Amazon na jarenlange geruchten echt naar Nederland komen, dan zou dat percentage snel op kunnen lopen.
Van de ‘oude’ bakstenen warenhuizen doet vooral HEMA het goed op internet. Een kwart van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar online geshopt bij de HEMA.
Meeste aankopen nog via computer
De overgrote meerderheid van de Nederlanders heeft de weg naar de webwinkels inmiddels gevonden. Slecht 5 procent heeft nog nooit iets via internet gekocht.
Hoewel bijna driekwart van de consumenten over een smartphone en/of tablet beschikt, wordt het overgrote deel van de aankopen via desktop of de laptop gedaan. Toch is 'mobile commerce' met een marktaandeel van 6 procent inmiddels wel substantieel.
Ahold heerst
Het Ahold concern heeft zich door de overname van Bol.com stevig aan de kop genesteld op zowel food als non-food.
Albert.nl is bijna monopolist als het gaat om online boodschappen doen. Deze markt is relatief klein, slechts een op de tien consumenten doet wel eens boodschappen via internet, maar als men ergens iets bestelt dan is het bij de Aholddochter (82 %).
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl